Tuesday, July 3, 2012

Hormati Privasi Rakan Sekerja

SALAM SEMUA

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.-surah Luqman ayat 18

Setiap pekerja diberikan ruang kerja masing-masing dan ia bertujuan dapat memberikan focus maksimum terhadap tugasan yang harus diselesaikan. 

Jangan pentingkan diri sendiri dan cuba cuba hormati hak teman-teman sekerja lain. Mungkin tip ini boleh diamalkan agar tiada yang berasa geram dengan kelakuan anda:- 

KAWAL NADA SUARA 
*tidak kira sama ada semasa berbual atau bercakap ditalian telifon, cubalah kawal nada suara anda agar tidak terlalu kuat sehingga mengganggu konsentrasi rakan sekerja yang lain. Bukannya nak buat pengumuman ataupun nak bagi satu level dengar cerita korang tuh. 

BUKAN TEMPAT PERBINCANGAN HAL PERIBADI 
*Pejabat adalah tempat mencari rezeki bukan tempat untuk meluahkan hal peribadi. Kalu dah terdesak sangat carilah tempat yang sesuai dan bukan di tempat kerja sebab tidak menjanjikan privasi. Sesiapa saja boleh mendengar dan tak mustahil ia akan menjadi bualan hangat ataupun akan menjadi bahan umpatan keesokan harinya.. Tambah menarik lagi bila ianya ditambah perisa dengan ditokok tambah cerita kan?? 

BAWA BERSAMA TELEFON BIMBIT 
*Nada dering telifon bimbit zaman sekarang bermacam-macam rentak. Ada yang perlahan, ada yang kuat sebab itulah kalu ke mana-mana anda kenalah bawa bersama. Kalau tidak pun simpan di dalam laci anda, kalau lagu sedap takpe jugak kan? Deringan telifon di atas meja pun kena la kawal sikit, boleh tak kasi perlahan . Tambah lagi kalu korang nak cuti ke nak MC ker, takde la mengganggu rakan di sekeliling. 

PANGGILAN PERIBADI 
*Agak-agakla kalu nak bercerita pun kat telifon, nak kasi semua orang dengar ke beb..aduh!!!! Bukan niat nak menyibuk tetapi terpaksa mendengarnya dek ruang kerja yang berdekatan…Lebih menyakitkan bila ketawa mengilai-ngilai sampai mengganggu orang lain. 

USAH BANYAK TANYA 
*Sesetengah orang tidak peduli dengan kesibukan orang lain kerana apa yang dia tahu, dia mahu dilayan secepat mungkin. Dalam hal ini, kita harus melihatkan pada situasi jika mahu bertanya mahupun mendapatkan bantuan daripada rakan lain. Mungkin pada ketika itu dia sedang sibuk dan tidak punya banyak masa untuk melayan anda. Jadi hormatinya dengan bersabar. 

USAH GOPOH 
*JIka anda melihat rakan sedang bercakap ditalian, jangan terlalu mencuba untuk bertanya itu dan ini dengannya. Tunggu sehingga dia selesai dan meletakkan gagang telifon, begitu juga dalam hal kerja yang memerlukan giliran , harap bertenang dan bersabar. 

Sekian untuk kali ini.. 

0 comments: