Friday, July 5, 2013

KSSR~Penilaian mengikut Band?

KSSR adalah singkatan bagi KURIKULUM Standard Sekolah Rendah . KSSR menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilaksanakan sejak 1993 .

Tahun 2013 katanya adalah tahun ke-3 pelaksanaan KSSR di adakan. KSSR ni sistem baru yang menggantikan sistem lama KBSR. Didalam sistem KSSR ini terdapat dua perkara yang paling penting menjadi terasnya iaitu LINUS dan PBS.

LINUS tu rasanya semua dah paham kot. LINUS ni singkatan dari perkataan LITERASI, NUMERASI dan SCREENING. Literasi adalah utk subjek pemahaman/penguasaan untuk Bahasa Malaysia. Numerasi adalah pemahaman/penguasaan untuk Matematik. Screening adalah saringan. LINUS ni adalah lebih kurang sama dengan program 3M dulu cuma di tambahbaik utk keperluan semasa. 

Dan ramai gak ibubapa risau perihal kelas LINUS ni. Rasanya tidak apa yang dirisaukan dgn program LINUS ni, ianya cuma program pemulihan untuk meningkat kan prestasi anak kita. Tak semestinya bila anak kita dimasukkan dalam program LINUS, anak kita tercicir ke apa. Ia juga dikira sebagai usaha pihak sekolah untuk mengurangkan jurang perbezaan prestasi antara murid.

Memandangkan Tiha darjah tahun ni, sisitem KSSR digunakan. Tiada periksa atau ujian. Penilaian dibuat berdasarkan pemantauan guru melalui kerja dan latihan  yang diberikan.

Alhamdulillah baru2 ni p sign prestasi result memuaskan...

0 comments:


Daisypath Anniversary tickers


Lilypie Kids birthday Ticker


Lilypie Kids birthday Ticker


Lilypie First Birthday tickers


Lilypie Breastfeeding tickers